E

El

Bostadsrättsinnehavaren ansvarar för alla elinstallationer i lägenheten. Vid omdragning av elledningar behöver du dock tillstånd från styrelsen.

I varje lägenhet finns en gruppcentral (proppskåp). Vid installation av fast anslutet vägguttag, belysningspunkt eller tvättmaskin ska du anlita en behörig installatör. Huvudsäkringar och elmätaren finns i låst skåp i källaren som styrelsen har koden till. I källare och vind finns också gruppcentraler för trapp, källare och vindsbelysning.

F

Facebook

Föreningen har en alldeles egen Facebooksida. Här kan du som boende hålla kontakt med dina grannar, ställa frågor, låna/byta/sälja varor mm. Facebooksidan är endast till för boenden i föreningen.

Facebooksidan är ingen kommunikationskanal till styrelsen; om du har frågor till styrelsen mejlar du istället till styrelsen@brf2rumsstandard.se.

Fastighetsbesiktning

Besiktning av fastigheten förekommer vid behov. Bostadsinnehavaren är skyldig att ge föreningens besiktningsman tillträde till lägenheten enligt föreningens stadgar.

Fastighetsskötsel

Föreningen anlitar Riksbyggen som fastighetsförvaltare. Anmäl fel dygnet runt via 0771-860 860. Samma nummer gäller även vid jourärenden.

Riksbyggen kan även hjälpa till med åtgärder i din lägenhet. Kostnadsansvaret för åtgärder regleras enligt föreningens stadgar.

Fastighetsansvarig

I styrelsen är en ledamot utsedd som fastighetsansvarig. Denna ledamot är kontaktperson gentemot föreningens fastighetsförvaltare. Har du som medlem frågor som berör fastighetsskötsel ska du kontakta föreningens fastighetsskötare. Alla andra frågor ställs till styrelsen via styrelsemejlen.

Fläktar

Se rubriken Ventilation.

Felanmälan

Felanmälningar görs till Riksbyggen, föreningens fastighetsförvaltare.

Föreningslokalen

Föreningslokalen finns i  markplan på gaveln till Hjorthagsgatan 8A. I anslutning till föreningslokalen finns även bastu. Föreningslokalen bokas via det digitala bokningssystemet bokatvattid.se via nedladdningsbar app eller på plats i tvättstugan.

Från och med 1/6 2024 kommer du att få åtgång till föreningslokalen via en koddosa som finns monterat på dörren.

Koden till låset är densamma som den koden som du använder när du bokar föreningslokalen appen BokaTvättid.

  • Boka föreningslokalen som vanligt i appen BokaTvättid.
  • Om du ska hyra föreningslokalen flera dygn, tänk på att boka upp hela dygnet (även dagtid klockan 12-20 mellan nätterna).
  • När det är dags (dvs på den bokade tiden), trycker du in den 4-siffriga pinkoden som du använder när du bokar föreningslokalen, på koddosan. Koden gäller endast under den bokade tiden.

Betalning av lokalhyra:

Avgiften för föreningslokalen är fortsatt 250 kronor per natt. Under hösten kommer avgiftsnivån dock att ses över.

  • Betalningen för lokalen vid övernattningar kommer från och med juni att debiteras på din hyresavi. Debitering sker i efterhand och en gång per kvartal.

Det innebär att alla bokningar som görs i juni kommer att debiteras på septemberhyran. Nästa kvartal, juli-sept, debiteras på novemberhyran osv.

Avbokningsregler:

  • Från och med juni måste man boka av lokalen senast 12 timmar innan bokningsstart. I annat fall sker debiteras du för lokalen oavsett om du nyttjat den.
  • Har du bokat flera nätter i rad måste du boka av varje natt separat, 12 timmar innan respektive natt!
  • Hyr du ut i andra hand, ansvarar du själv för att reglera avgiften med din andrahandshyresgäst i fall hen bokar övernattning/lokal.

Övrigt:

Föreningslokalen är i första hand avsedd för bostadsrättsföreningens medlemmar. Den kan användas kostnadsfritt dagtid för kalas eller tillställningar du inte har utrymme för i din lägenhet. Även andra aktiviteter så som yoga, målar- och pysselträffar som riktar sig till alla boende i vår förening uppmuntras.

Lokalen kan även användas som övernattningslokal mot en kostnad av SEK 250/natt (max. 7 nätter i rad).  Vid bokning av flera sammanhängande övernattningar upplåtes lokalen inte för dag-/kvällsaktiviteter för och av medlemmar förutsatt att dessa inte redan är inbokade.

Lokalen får inte användas i kommersiellt syfte, hyras ut till extern aktör eller användas som hemmakontor.

Kostnader:

  • Boka dag (12.00-15.00) – utan kostnad
  • Boka dag (15.00-18.00) – utan kostnad
  • Boka dag (18.00-19.30) – utan kostnad
  • Boka kväll och övernattning (20.00-12.00) – 250 kr/natt

Innan du lämnar lokalen ska du alltid:

  • dammsuga och våttorka golv
  • tömma och torka ur kylskåpet
  • tömma diskmaskinen
  • torka av köksavdelningen samt bord
  • bädda sängarna
  • städa badrum
  • töm soporna

OBS! Det är inte tillåtet att ta med sig bord, stolar porslin/köksutrustning från lokalen!

Fönster

I lägenheten finns både fasta fönster och pivåfönster som går att svänga runt för bekvämare underhåll. Spärren för öppning av fönster hittar du på fönsternas högersida. Medlemmar ansvarar själva för fönstren (utom målning av utsida). Mekanismerna som håller fönstret måste smörjas regelbundet för att minimera slitaget och undvika att de fastnar i ett läge.

Föreningen uppmanar bostadsrättsinnehavaren att olja in de ställen på fönstren och fönsterdörren.

Förråd

Förråd till lägenheten

I föreningen finns både vinds- och källarförråd. Förråden är märkta med lägenhetsnummer. Se till att ditt förråd är låst och var noga med att stänga igen dörrarna till källare- och vind. Lämna aldrig en öppen källar- eller vindsdörr utan uppsyn. Det är tillåtet att sätta upp förvaringsarrangemang i förråden som hyllor, cykelhållare etc, förutsatt att dina grannars förråd eller själva huset inte påverkas.

Förvara ej värdefulla eller fuktkänsliga föremål vare sig på vind eller i källare. Kyl eller frys får inte installeras i förråden. I vinds- och källarförråden får du ej heller förvara brandfarliga vätskor och färger.

Förråd till uthyrning

Föreningen har ett begränsat antal förråd till uthyrning, intresse anmäls skriftligt till styrelsen.

Försäkring

Föreningens fastigheter är fullvärdesförsäkrade hos Länsförsäkringar. Bostadsrättsinnehavaren ska teckna en egen hemförsäkring med speciellt tillägg för bostadsrätt.

Medlem är ansvarig för alla skador som kan bevisas bero på oaktsamhet eller brist på ålagt underhåll.

Försäljning av lägenhet

Val av mäklare är upp till dig som bostadsrättsinnehavare. Säljaren ansvarar för att kontakta föreningens ekonomiska förvaltare i samband med försäljningen och tillhandahålla dem alla nödvändiga papper (överlåtelsekontrakt samt medlemsansökan). Vid försäljning betalar köparen en överlåtelseavgift till Fastum.

Lagen ålägger styrelsen att informera Skattemyndigheten om försäljningspriset av lägenheten samt uppgift om köpare och säljare, vilket hanteras av föreningens ekonomiska förvaltare.

Bouppteckningar ska tillställas föreningens ekonomiska förvaltare.

Föreningen avkräver en granskning av bofaktabladet för lägenheten av säljande part, för att säkerställa att inga otillåtna ombyggnationer har skett av lägenheten.

G

Golv

Trägolven i lägenheterna är så kallade stödgolv och är egentligen inte avsedda att brukas utan matta, parkett eller annan golvbeläggning. Golven består i allmänhet av 22 mm spontade granbrädor.

I många lägenheter har man tagit bort mattorna och slipat brädorna. Detta medför försämrad stegljudsisolering till lägenheten inunder. Detta betyder att högtalare på golvet, fläkt eller till och med när du går inomhus med skor, hörs betydligt bättre till grannen nu. Har du synligt brädgolv i din lägenhet bör du tänka på detta, exempelvis dämpar en snygg matta ljudet till dina grannar inunder betydligt.

Grannsämja

Hitintills kan föreningen skryta med att det är ovanligt att osämja uppstår mellan grannar. Det är dock alltid tråkigt när det blir så, då alla har samma rättigheter och behov av att ha trivsel, lugn och ro i sitt boende. Det finns en fin tradition i husen att bry sig om varandra och visa respekt.

Grunden till trivsel och grannsämja är kommunikation och ömsesidig respekt. Här följer några enkla råd för att undvika problem.

  • Ditt golv är någon annans tak. Husen är lyhörda och du hörs!
  • Du har rätt att röra och föra dig normalt. Det innebär att du ibland kan ställa till med fest. Ett bra tips är att meddela grannarna i förväg. En fest måste förresten inte vara högljudd långt in på morgontimmarna.
  • Att spela hög musik/TV tidigt på morgonen och sent på natten, gå med högklackat inomhus och öva på ljudliga instrument är inte bra för grannsämjan.
  • Försök att undvika att duscha eller tvätta nattetid.

Om du störs av din granne ska du i ett första skede kontakta din granne och ge hen möjlighet att rätta sig. Vid upprepande störningar trots att du påtalat problemet ska du föra en störningslogg där du noterar typ av störning, datum och tidpunkt. Parallellt till detta ska du även kontakta styrelsen och informera om problemet. Styrelsen behöver ta del av störningsloggen för att kunna vidta åtgärder.

Vid akuta situationer som du inte kan lösa själv kan du ringa Securitas störningsjour, tel. 010-470 53 00. Hotfulla situationer ska du polisanmäla.

Grillning

Grillning på balkongerna är absolut förbjudet på grund av brandrisk.

Grillning utomhus är tillåtet under förutsättning att grannarna respekteras. Undvik att grilla i närheten av balkonger. Tändvätska får inte användas där ångarna och röken stör kringboenden. Uttag med jordfelsbrytare finns i cykelrummen Hjorthagsgatan 8 och Älghagsgatan 1 och 3. Här finns också elektriska tändare. Betänk alltid brandrisken och var beredd att använda vattenslang. Bakom alla hus finns vattenutkastare, där slang kan kopplas på för att släcka mindre bränder (slang finns i källargångarna och på 1:an i cykelrummet).

H

Handdukstork

Lägenhetsinnehavarna  ansvarar själva för att lufta handukstorkarna i badrummen.

Hemförsäkring

Se rubriken Försäkringar.

Husdjur

Vi välkomnar husdjur i vår förening. Som med allt annat gäller det dock att du i möjligaste mån tar hänsyn till dina grannar. Det innebär att om du har katt som går ute, att du gärna får tala med dina grannar om huruvida katten får släppas in i trappuppgången eller inte. Grannarna kan ha synpunkter på hur trapphuset används och vissa allergiker kan få besvär.

Har du hund ser du självklart till att den inte skäller till den graden att den stör dina grannar.

Tänk också på att i trappuppgångar med husdjur samlas det ibland snabbare smuts/hår/damm och det är du som djurägaren som ansvarar för att, vid behov, städa upp efter ditt husdjur mellan ordinarie städtillfällen.

Kattnät

Du får sätta upp kattnät på din balkong när styrelsen har gett skriftligt tillstånd. Kattnätskonstruktionen får endast uppföras innanför balkongens gränser, dvs innanför balkongräcke och innanför balkongavdelare. Den får inte fästas med ingrepp i fasad eller balkong eller på annat sätt göra åverkan på huskroppen. Konstruktionens stomme ska bestå av omålat trä eller metall och ha ett så neutralt utseende som möjligt. Själva nätet ska vara en produkt avsedd att användas som kattnät med maskor på 3 x 3 cm. Som medlem ansvarar du för att konstruktionen uppförs på ett säkert sätt och inte orsakar skador på fastigheten, människor eller egendom. Vid avflyttning ansvarar du för att ta ner konstruktionen.