M-N

Markis

Markis får inte fästas i teglet då det finns risk för stora skador på husets skalskydd. Markis ska fästas i takfoten med specialfästen, och ska därför monteras proffs. Det innebär också att markiser som passar ändamålet inte kan införskaffas på någon storhandel men behöver specialtillverkas. Använd helst diskreta färger på din markis. Av ovanstående anledning får markis endast installeras i lägenheter på tredje våningen och enbart om angivna förutsättningar följs.

Månadsavgift

Som medlem i bostadsrättsföreningen betalar man en årsavgift. Årsavgiften betalas månadsvis i form av en månadsavgift. Årsavgiften fastställs av styrelsen och ska täcka föreningens gemensamma kostnader som till exempel fastighetsskötsel, reparationer, uppvärmning, vatten, el, sophämtning, administration samt räntor och amortering av föreningens lån.

Betalning av månadsavgift

Föreningen anlitar Fastum AB att förvalta och hantera föreningens ekonomi, bland annat månadsavgifterna.  Det är till Fastum som medlemmarna varje månad betalar månadsavgiften. Nya medlemmar får den första fakturan på månadsavgiften per post. För hantering av månadsavgifterna därefter loggar man in på Fastum Direkt med ditt bank-ID.

På Fastum direkt väljer du hur du vill betala månadsavgiften. Här ser du också samtliga dina avier. Du kan även nå Fastum via e-post, kundsupport@fastum.se.

Namnskyltar

Rutin för namnskyltar vid porttelefon och på lägenhetsdörrar

Rutin för nya medlemmar i samband med tillträde och inflytt

I samband med att nya medlemmar får tillträde och flyttar in i lägenheten kontaktar medlemmen fastighetsskötaren om att namnskylten behöver bytas och meddelar då även vilka namn man önskar på namnskylten vid porttelefon och dörr. Rutinen är att det i normalfallet är medlemmens namn som fastighetsskötaren sätter upp. Föreningen står för kostnaden i samband med tillträde/inflytt.

Rutin för byte av namnskyltar för befintliga medlemmar

Om det sker förändringar i hushållet och man önskar ändring av namnskylten vid porttelefon och dörr kontaktar man Fastighetsskötaren. Kostnaden tas av medlem.

Om man behöver ändra namnskylten vid tex andrahandsuthyrning, kontaktar man Fastighetsskötaren. Kostnaden tas av medlem.

Kontaktuppgift till fastighetsskötaren

Ange att du är medlem i Brf 2-rum standard, din gatuadress och föreningens lägenhetsnummer i samband med din kontakt med fastighetsskötaren:

Lars Thorell, 031-19 80 19, lars.thorell@nabo.se.

 

Nycklar

Lägenhetsinnehavaren är själv ansvarig  för lägenhetens nycklar och eventuell kopiering av nycklar (se även info om dörrar). Nycklar till lägenhetsdörr samt nyckel till källare, vind, cykelrum, soprum och tvättstugan överlåts normalt vid lägenhetsöverlåtelser utan föreningens inblandning. Lägenhetsinnehavarna är fria att kontakta vilket företag de vill för hjälp med låstjänster. Föreningen anlitar själv AVARN Låsteknik i Göteborg AB (tidigare Sesam/NOKAS lås) för fastigheternas låssystem.

Föreningen innehar ej huvudnycklar till lägenhetsdörrarna. Däremot erbjuds medlemmarna att förvara en reservnyckel till lägenheten  i föreningens kassaskåp. Det huvudsakliga syftet med att förvara en nyckel i föreningens kassaskåp är att det ska finnas en nyckel vid t.ex. olycka. Där endast en begränsad antal personer kan öppna kassaskåpet innebär det att du inte självklart kan få omedelbar hjälp om du låser dig ute.

O-P

Ohyra

Se Anticimex.

Ombyggnationer

Se Renoveringar

Parkering av bilar

Föreningen har 16 parkeringsplatser för uthyrning. Det finns en kö till parkeringsplatserna, men kön är lång och omsättningen på parkeringsplatser låg. Är du intresserad av en parkeringsplats anmäla detta till styrelsen, så placeras du i kön.

Parkeringsplatserna är försedda med eluttag för motorvärmare. Vid användning måste timer vara installerad i bilen. Elåtgången registreras på föreningen.

Porttelefon

Föreningen ansvarar för ledningar till telefonen, bostadsrättsinnehavaren för själva telefonen i lägenheten. Porttelefonsystemet är gammalt. Porttelefonen är generellt ersatt med koddosa. I de flesta fall fungerar dock porttelefonerna och underhålls så länge det är möjligt.

Ändring av namnskylt. Se Namnskyltar.

Prylbytarhyllor

Föreningen har ett prylbytarbod som finns beläget i cykelreparationsrummet. Tänk på att inte ställa dit saker som är så stora att de blockerar för de som vill reparera cyklar. Prylhyllorna töms på städdagen.