Akut
Vid akuta ärenden såsom vattenläckage kontaktas föreningens fastighetsjour 031-515470, knappval 4.
Vid felanmälan under dagtid eller vid ej brådskande ärende kontaktar du PLL på: 031-198019. Hemsida: https://www.pllfastighet.se/ fyll i formulär
Arbetslag
Föreningen har organiserat arbetslag som har delansvar i husens och tomtens skötsel. På anslagstavlan i trappuppgången hittar du information om arbetslagen, med namn och telefonnummer till de medlemmar som ingår.
Är du intresserad av att delta i ett arbetslag ska du kontakta någon i styrelsen eller i ditt arbetslag för vidare information.
Arbetslagens uppgifter:
Förbereder, leder och fördelar arbetet på städdagarna
Sköter rabatter och gräsklippning under växtsäsongen
Håller koll på ordningen i cykelförråd, soprum, källare och vindar.
Byter trasiga lampor i uppgångar, vind och källare. Ring oss när någon lampa är sönder.
Håller koll på ytterdörrarnas låsfunktion
Gör felanmälningar till PLL.
Andrahandsuthyrning
Om du vill hyra ut din bostadsrättslägenhet i andra hand behöver du skriftligt tillstånd av styrelsen.
Du lämnar ett kontrakt underskrivet av dig och kommande hyresgäst/gäster. Hyra, hyrestid och kontaktuppgifter till alla berörda skall stå med, även din adress under uthyrningstiden.
Föreningens policy är att tillåta andrahandsuthyrning i max två år, men beviljar för ett år i taget. Du skall ange varför du önskar hyra ut i andrahand. Som skäl godtar vi studier eller arbete på annan ort eller utomlands och att prova samboskap.
Andrahandsuthyrning via Airbnb eller liknade marknadsplatser för uthyrning inte är tillåten.
Hur går jag tillväga om jag vill hyra ut i andra hand?
Du mailar ditt kontrakt till styrelsen eller lägger det i föreningens brevlåda på Hjorthagsgatan 8A. Vi behandlar din ansökan på närmast kommande styrelsemöte.
Föreningen tar ut en lagstadgad avgift (10 procent av prisbasbelopp) för andrahandskontrakt.
Tänk på att noga informera den/de du hyr ut till om föreningens regler när det gäller att hålla god ordning, sköta sopsortering och ta hänsyn till grannar. Kom ihåg att du som hyr ut är ansvarig för att din andrahands hyresgäst följer föreningens trivselregler!
Anslag
I varje uppgång finns en anslagstavla, denna får endast användas för föreningens meddelanden.
Även i tvättstugans mangelrum finns tre anslagstavlor. Kalendern där används för att boka bastu, föreningslokal och övernattning i föreningslokalen. Det händer även att denna anslagstavla används för utökad information inför t.ex. en årsstämma.
Avloppsledningar
Se rubriken Vatten och avloppsledningar.
Anticimex
Föreningen har genom försäkringsbolaget Länsförsäkringar avtal med Anticimex. Om du ser ohyra ringer du själv dit och bestämmer en tid med dem. Innan du ringer är det bra om du frågar dina grannar om de har samma problem. Då bör Anticimex även komma till dina grannar. Ibland ber Anticimex själva om tillträde till angränsande lägenheter.
Bokbytarhylla
Föreningen har en hylla för byte av böcker i Mangelrummet/tvättstugan. Hämta gärna böcker och ställ dit det du tröttnat på.
Bredband och TV
Föreningen har tecknat ett gruppavtal med Telenor. Som medlem i Brf 2-rumstandard ingår ett kostnadsfritt gruppabonnemang med Bredband 250. Ned- och uppladdningshastighet 150-250 Mbit/s. I abonnemanget ingår Tv Bas med de vanligaste kanalerna liksom playtjänsten SVTr. Det är möjligt att på egen bekostnad uppgradera abonnemanget.
Telefoni
För de som redan tecknat avtal där telefoni ingår levereras även fortsatt denna tjänst. Telenor har dock sluta teckna nya avtal kring IP/Bredbandstelefoni.
Hur får jag som ny medlem bredband och TV?
Som ny bostadsrättsinnehavare behöver du teckna ett individuellt abonnemang. Telenor tillhandahåller router och digitalbox. Utrustningen lånas ut av Telenor. Kontakta Telenor på telefon 020-222 222 eller via hemsidan https://www.telenor.se/ för att starta ditt abonnemang
Hur gör jag när jag flyttar från föreningen?
När du flyttar från föreningen ska du kontakta Telenor och säga upp ditt abonnemang. Utrustningen, router och digitalbox, har lånats ut av Telenor och i samband med överlåtelse skall utrustningen i normalfallet skickas tillbaka till Telenor. Efter att du sagt upp abonnemanget kommer Telenor skickar en returavi så du kan skicka tillbaka utrustningen.